• naše weby..
  • ..
  • .

Město a pohyb

Město mladým Národní síť Zdravých měst ČR

Ostrava: Participace mládeže na dění ve městě

Díky spolupráci s Parlamentem dětí a mládeže se v Ostravě daří inovativně zapojovat mladé lidi do rozhodovacích procesů a podporovat jejich aktivní účast na veřejném životě.
Více info o městě

Základní informace

Název obce/města/regionu: Ostrava
Příjmení, jméno: Secová Jana (ředitelka SVČ Korunka), Kaszper David - koordinátoři PDMMO
Organizace: SVČ KORUNKA, Parlament dětí a mládeže města Ostravy
E-mail: jana.secova@svc-korunka.cz; david.kaszper@svc-korunka.cz
Telefon: +420 775 104 422; +420 604 472 522
Téma: Komunikace mezi veřejnou správou, občany a dalšími subjekty, participace
Kvalita a prostupnost vzdělávání; inovativní aktivity škol; poradenství pro rodiče

Popis a výstupy

Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace?

Parlament dětí a mládeže města Ostravy (PDMMO) je mládežnická organizace působící pod záštitou Střediska volného času Korunka v Ostravě (SVČ Korunka, je koordinátorem PDMMO). PDMMO se zaměřuje na aktivizaci mladých lidí a na zajištění toho, aby jejich hlas byl slyšen a zohledněn v rozhodování na úrovni města - více zde.

V roce 2020 se PDMMO spolu se Statutárním městem Ostrava a SVČ Korunka zapojili do evropského projektu Europe Goes Local, což vedlo k rozšíření a nastartování velmi aktivní spolupráce a několika klíčovým společným iniciativám:

- Analýza potřeb mladých lidí: V roce 2021 proběhlo dotazníkové šetření zaměřené na mladé obyvatele Ostravy do 30 let, jehož výsledkem je dokument mapující potřeby této věkové skupiny. Tento dokument nyní slouží jako základ pro další spolupráci města s mladými lidmi - více zde

- Projekt „Bo nám to není jedno!!!“: Tento projekt podpořil vznik a rozvoj žákovských parlamentů na 40 základních školách v Ostravě a nastartoval podporu žákovských parlamentů základních škol ve městě Ostrava formou participativních rozpočtů.

- Erasmus+ projekt: Bylo schváleno financování projektu zaměřeného na výměny mládeže v rámci programu Erasmus+.

- Spolupráce se zřizovateli ZŠ: Zahájena spolupráce se zřizovateli základních škol, která vedla ke vzniku obvodních parlamentů mládeže v zejména velkých městských obvodech.

- Zapojení do strategického plánování: Mladí lidé se začali aktivně podílet na přípravách nového strategického plánu města prostřednictvím účasti ve většině pracovních skupin města, které k tomuto plánu vznikly.

- Rodinná politika: PDMMO se zapojilo do aktivit pracovní skupiny pro rodinnou politiku ve městě.

- MAP rozvoje vzdělávání: Aktivity PDMMO byly integrovány do Místního akčního plánu (MAP) rozvoje vzdělávání pro Ostravu IV, což zahrnuje partnerství se SVČ Korunka v tomto projektu.

Tato spolupráce přispívá k zlepšení podmínek pro mladou generaci v Ostravě a aktivně zapojuje mladé lidi do rozhodovacích procesů na úrovni města.

Navazuje Váše aktivita/projekt na nějaký politicko-strategický dokument?

Aktivity navazují na Strategii vzdělávání města Ostravy 2030 i Strategický plán rozvoje města Ostravy 2024-2030

Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )?

Vzniklé výstupy zde:
https://talentova.cz/category/aktuality/parlament-deti-a-mladeze-v-ostrave/
https://talentova.cz/projekty-mesta/strategie-vzdelavani/

Začátek aktivity: 01.01.2020
Příloha
Foto z akce JPG (215 kB)
Jak byla aktivita financována? Rozpočet města i organizace SVČ Korunka, Erasmus+, Spolupráce s DZS - EGL, MAP rozvoje vzdělávání ORP Ostrava
Detailní rozpis: Nespecifikováno

Doporučení a inspirace

Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem?

1. Navázání silné spolupráce se samosprávou
Doporučení: Pro úspěšnou realizaci podobných projektů je klíčové navázat a udržovat pevnou spolupráci s místní samosprávou. Získání podpory od vedení města, spolupráce s klíčovými odbory a dalších městských orgánů zajistí nejen financování, ale i skutečný vliv na rozhodovací procesy a celkovou vzájemnou spolupráci.
Rada: Aktivně se zapojujte do městských projektů a strategických plánů, a to už od fáze přípravy. To zajistí, že hlas mladých bude brán v úvahu od samého začátku a mladí lidé budou mít zájem participovat a zajímat se o veřejné dění.

2. Pravidelné zapojování širokého spektra mládeže
Doporučení: Zapojte do projektu co nejširší spektrum mladých lidí, a to včetně těch, kteří nejsou běžně aktivní v podobných iniciativách. To pomůže získat rozmanité pohledy a zajistit, že výsledky budou reprezentativní.
Rada: Využívejte různorodé metody zapojení, jako jsou dotazníky, veřejná setkání, workshopy a sociální média, aby bylo možné oslovit různé skupiny mládeže, vč. kanálů města.

3. Podpora vzdělávání a rozvoje dovedností
Doporučení: Investujte do vzdělávání mladých účastníků projektu v oblastech, jako jsou veřejná správa, projektové řízení, a občanská angažovanost. To nejen zvýší kvalitu jejich příspěvků, ale také je motivuje k další aktivitě.
Rada: Pořádejte školení, semináře a mentorství pro členy mládežnického parlamentu, které jim pomohou lépe pochopit a ovlivňovat místní samosprávu.

4. Udržení kontinuity projektu
Doporučení: Zajistěte, aby projekt nebyl závislý pouze na jednotlivcích, ale aby fungoval jako udržitelná instituce (systematická podpora). To zahrnuje efektivní předávání zkušeností mezi generacemi účastníků a vytvoření jasné organizační struktury.  
Rada: Dokumentujte procesy, výsledky a osvědčené postupy a zajistěte, aby se nové generace účastníků s nimi seznámily a průběžně je zapojujte již od začátku.

5. Zapojení do mezinárodních a národních sítí
Doporučení: Vstupte do mezinárodních projektů a sítí, jako je Europe Goes Local nebo Erasmus+, které poskytují nové příležitosti pro výměnu zkušeností a dobrých praxí.
Rada: Aktivně vyhledávejte a využívejte granty a partnerství, které mohou podpořit nejen financování, ale také růst a rozvoj projektu a kompetence účastníků-mladých lidí.

6. Pravidelné hodnocení a adaptace
Doporučení: Pravidelně vyhodnocujte úspěšnost aktivit a přizpůsobujte je aktuálním potřebám a podmínkám. Zapojte mladé lidi do hodnocení a plánování, aby projekt zůstal relevantní a efektivní.
Rada: Používejte zpětnou vazbu od účastníků i komunity k průběžným úpravám aktivit, čímž zajistíte, že projekt bude reagovat na měnící se podmínky a potřeby.

7. Zajištění viditelnosti a komunikace
Doporučení: Komunikujte úspěchy projektu nejen mezi jeho účastníky, ale i širší veřejnosti. To může pomoci zvýšit povědomí o projektu a motivovat další mladé lidi k zapojení.
Rada: Vytvořte strategii pro komunikaci na sociálních médiích, místních médiích a prostřednictvím veřejných akcí, aby se zvýšila viditelnost a podpora projektu.

Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace

Jaké byly silné stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci?

Aktivní zapojení mladých lidí: Projekt efektivně zapojuje mladé lidi do rozhodovacích procesů a podporuje jejich aktivní účast na veřejném životě. Tím posiluje jejich občanskou odpovědnost a rozvíjí jejich dovednosti.

Podpora místní samosprávy: Díky úzké spolupráci se Statutárním městem Ostrava má projekt silné zázemí a podporu, což zvyšuje jeho efektivitu a potenciál pro skutečný dopad na komunitu.

Mezinárodní spolupráce: Zapojení do projektu Europe Goes Local a programu Erasmus+ přináší možnost výměny zkušeností a osvědčených postupů z jiných měst a zemí, což může obohatit místní iniciativy a zlepšit jejich kvalitu.

Rozšíření aktivit: Projekt zahrnuje různé iniciativy, od podpory žákovských parlamentů až po zapojení do strategického plánování města, což umožňuje komplexní rozvoj a zapojení mladých lidí na různých úrovních.

Dlouhodobý dopad: Vytváření analýz potřeb a systematické zapojování mládeže do tvorby strategických dokumentů může mít dlouhodobý pozitivní vliv na kvalitu života mladých lidí ve městě.

Jaké byly slabé stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci?

Závislost na podpoře samosprávy: I když je podpora města výhodou, může se projekt stát závislým na politické vůli a prioritách současného vedení města, což může ohrozit jeho dlouhodobou udržitelnost.

Omezené zapojení všech mladých lidí: Přestože se projekt snaží zapojit široké spektrum mládeže, může existovat riziko, že některé skupiny, zejména ty méně aktivní nebo ze sociálně slabších vrstev, zůstanou mimo hlavní aktivity.

Byrokratická náročnost: Spolupráce s městem a účast na mezinárodních projektech může znamenat zvýšení administrativní zátěže.

Riziko povrchních výsledků: Pokud nebudou iniciativy a doporučení mladých lidí brány dostatečně vážně nebo implementovány, může dojít ke zklamání a demotivaci účastníků, což by mohlo podkopat důvěru v projekt.

Fluktuace členů: Jelikož se jedná o mládežnický projekt, přirozeně dochází k časté obměně členů, což může ztížit kontinuitu a přenos znalostí mezi jednotlivými generacemi účastníků.

Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila?

Finanční podpora vybraných aktivit PDMMO z titulu zapojení se do projektu MAP ORP Ostrava IV;

nastartování participativní rozpočtů na podporu žákovských parlamentů škol, včetně hodnocení projektu, kdy v hodnotící pětičlenné komisi jsou zastoupeni mladí lidé 3 zástupci;

vznik obvodních parlamentů - zahájení spolupráce a podpory ze strany velkých městských obvodů;

podpora města na realizaci společných aktivit (EGL) - financování Analýzy potřeb mladých lidí, participace na debatách a konferencích pro mladé lidi apod.

Monitorování a evaluace

Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? Probíhá pravidelné vyhodnocování aktivit.
Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat?

Ano, stabilitu a nezávislost na politické situaci ve městě zajišťuje SVČ Korunka. PDMMO plánuje podpořit vznik mládežnické organizace na krajské úrovni. Aktivity jsou průběžně pravidelně inovovány a rozšiřovány dle aktuálních potřeb, témat a zpětné vazby (vybrané ralizované aktivity např. pro SŠ, ZŠ, mladé lidi, debaty, simulace, výjezdy, vzdělávací aktivity, konference atd. jsou k dispozici na https://talentova.cz/projekty-mesta/spoluprace-pdmo-s-jpk-ve-svycarsku/.

Předpokládáme další zapojení základních škol i jejich zřizovatelů (městských obvodů - obvodové parlamenty mládeže) do projektu "Bo nám to není jedno!!!“, kdy jedním z cílů tohoto projektu je nejen další podpora rozvoje a vzniku žákovských parlamentů na školách včetně mentoringu, participativních rozpočtů žákovských parlamentů základních škol, vznik dalších obvodních parlamentů, víkendových setkání, vzdělávání a pravidelných setkání a spolupráce se zřizovateli a řediteli škol, ale i uspořádání konference, která proběhne 1x ročně jako prezentace a přenos dobré praxe.

V současné době je do projektu zapojeno 40 základních škol. Probíhá přenos dobré praxe aktivit PDMMO i do okolních měst (např. Krnov), která se nadále rozšiřuje i z titulu předpokládanézapojení PDMMO, města a SVČ Korunka do dalšího ročníku projektu EGL.

Další poznámky

Další poznámky

Webové stránky - Parlament dětí a mládeže města Ostravy

Webové stránky - Statutární město OSTRAVA

Aktéři

Název: Středisko volného času Korunka, Ostrava-Mariánské Hory, příspěvková organizace
IČO nebo jiný registrační údaj: 75080508
Adresa: Ostrava-Mariánské Hory, Korunní 699/49, 709 12 Ostrava
Web: https://www.svc-korunka.cz/

Další aktéři

Název:Magistrát města Ostravy - Statutární město Ostrava
IČO nebo jiný registrační údaj:00845451
Adresa:Prokešovo nám. 1803/8, Ostrava, 729 30
Web:http://www.ostrava.cz
Detailně zpracované dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe

Web Město mladým obsahuje 275 příkladů dobré praxe ze 84 míst v České republice i zahraničí.
TISK
i