• naše weby..
  • ..
  • .

Město a pohyb

Město mladým Národní síť Zdravých měst ČR

Břeclav: Kurz "Podnikni to!" pro nastartování podnikání

Prostřednictvím programu Podnikni to! chce město a Jihomoravský kraj podpořit Břeclavany v jejich vlastním podnikání. Jeho hlavní motivací je nejen podpořit vznik lokálních podniků, ale také zbrzdit odliv obyvatel nebo pomoci občanům s uplatněním se na lokálním trhu práce.

Více info o městě

Základní informace

Název obce/města/regionu: Břeclav
Příjmení, jméno: Černá, Zdeňka
Organizace: Město Břeclav
E-mail: zdenka.cerna@breclav.eu
Telefon: 731 428 261
Téma: Podnikání, investice, stavebnictví, suroviny

Popis a výstupy

Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace?

Cíle:
- Aktivní podpora podnikavosti v regionu
- Základ pro dlouhodobou a systematickou podporu podnikavých a aktivních občanů
- Zvyšování pravděpodobnosti začátku podnikání u občanů
- Rozvíjení podnikatelských projektů v čase, zamezení stěhování občanů do jiných měst a umožnění rozvoje jejich potenciálu tam, kde žijí.
- Růst povědomí o tématu podnikání jako o dostupné kariérní volbě.

Výstupy:
2 bezplatné kurzy + navazující Komunita podnikavců.

Hlavní výstupy:
- Účastníci získali obecně využitelné know-how - systém postupných kroků a osvědčených postupů k rozjezdu jakéhokoli podnikatelského záměru s minimem rizika a investic (tzv. štíhlý přístup v podnikání a koncept minimálního produktu).
- Informace a dovednosti jsou aplikovatelné na jakýkoli obor, formu i fázi podnikání.
- Účastníci hledali a validovali nápad s největším potenciálem úspěchu.
- Naučili se propočítat základní finanční náklady, nacenit produkt a ví, jak a kde hledat finanční zdroje.
- Díky malé skupině 20 účastníků a různorodému složení (z hlediska věku, životní situace i fáze podnikání) docházelo ke vzájemné podpoře, cenné zpětné vazbě, předávání konkrétních tipů a propojování projektů.
- Všechna setkání vedl lektor - podnikatel z praxe.
- Účastníci řešili praktické úkoly a dostali k dispozici bohaté pracovní materiály využitelné v budoucnosti.
- Zárukou dlouhodobého rozvíjení podnikatelských záměrů a splnění stanovených cílů je možnost připojit se do navazující komunity podnikavců, která je nejen pro absolventy, ale i občany z veřejnosti. Zváni jsou hosté ze světa byznysu, organizují se i speciální workshopy zaměřené podle potřeb členů na určitou dovednost nebo téma.

Průběh a kroky realizace:

Září 2023 - přípravná fáze
stanovení společných očekávání a strategických cílů;
praktické přípravy - místo konání, termín, možnosti propagace;
analýza regionu za účelem oslovení co nejširšího počtu potenciálních zájemců;
hledání lektora z řad regionálních úspěšných podnikatelů ke spolupráci při vedení kurzu a oslovování kandidátů;
příprava a ladění propagačních materiálů.

Říjen 2023 - osvěta a marketing
Využité propagační kanály: online placená propagace (Facebook, Instagram, Google, Seznam), městské propagační kanály, regionální propagační kanály, public relations, tiskové zprávy a články, web Podnikni to!, sociální sítě.
Oslovení starostů jednotlivých obcí v regionu, vedení organizací a škol.
Školení lektora kurzu.
Nábor do kurzu - vyhodnocování registračních formulářů, komunikace se zájemci.

Říjen + listopad 2023 - kurzové a komunitní aktivity
Ze 32 registrovaných občanů vybráno 20 účastníků kurzu.
Od 18. 10. do 15. 11. 2023 pět setkání kurzu Podnikni to! - navazující setkání každý týden ve středu od 17:30 do 20:00 pod vedením lektora a podnikatele Radoslava Rochallyi.
Od prosince 2023 probíhají pravidelné Srazy komunity podnikavců 1x měsíčně pro absolventy kurzu i veřejnost.
Kontinuální propagace srazů podnikavců pro veřejnost formou online placené reklamy.
Zpracování výstupů programu do podrobného reportu pro vedení města, včetně konkrétních případových studií.

V roce 2024 další cyklus kurzu Podnikni to!
Druhý kurz začal 11. 4. 2024.

Navazuje Váše aktivita/projekt na nějaký politicko-strategický dokument?

Strategický plán rozvoje města Břeclav - C.2 Vytváření prostředí pro podnikání

Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )? Report: Pololetní vyhodnocení spolupráce - druhé pololetí 2023 (viz příloha)
Začátek aktivity: 01.08.2023
Konec aktivity: 31.07.2024
Příloha
Report PDF (15 MB)

Rozpočet

Jaké byly finanční náklady na realizaci aktivity? [tis. Kč] 552
Jak byla aktivita financována? Celkové náklady činily 456 000 Kč bez DPH; 551 760 Kč s DPH.
Z toho byla dotace z JMK 220 000 Kč a zbytek 331 760 Kč financovalo Město Břeclav.

Doporučení a inspirace

Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem?

Doporučujeme program Podnikni to! Jeho prostřednictvím může město podpořit své občany v jejich vlastním podnikání. A nezáleží na tom, zda jde o začátečníky, kteří mají podnikatelský nápad, ale neví, jak jej zrealizovat, nebo o ostřílené podnikatele, kteří hledají novou inspiraci a jistotu při zavádění nových produktů.

Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace

Jaké byly silné stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci?

Návaznost „Klubu podnikavců“, který je založen na pravidelných setkáních absolventů kurzu. Členové Klubu se potkávají jednou měsíčně a postupně své projekty společnými silami posouvají dál. Na setkání jsou zváni hosté ze světa byznysu a organizují se i speciální workshopy zaměřené podle potřeb členů na určitou dovednost nebo téma. Vzniká tak dlouhodobě fungující komunita podnikavých lidí, která funguje jako vzájemná podpůrná síť.

Jaké byly slabé stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci? Omezený počet účastníků.
Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila? Projekt podpořil radní Jihomoravského kraje Ing. Jiří Hlavenka. Podpora od Jihomoravského kraje, který projekt podporuje ve více městech.

Monitorování a evaluace

Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? Evaluace byla provedena samotným realizátorem. Formou dotazníku na konci kurzu byly vyhodnoceny dosažené metriky v rámci kurzových aktivit (spokojenost s úrovní kurzu, lektorem a posun v rámci jejich projektů). Vyhodnoceny byly i dosažené metriky v rámci marketingových aktivit a pozitivní dopady spolupráce na finance města.
Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat? Ano, aktivitu plánujeme dále udržovat a tím aktivně podporovat podnikavost ve městě / potažmo regionu.

Média, propagace

Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy? Zaslání tiskové zprávy na úvod i závěr kurzu – Břeclavský deník, Rádio Břeclav, měsíčník Radnice. Informace na fb Města Břeclav, fb Zdravého města Břeclav.

Další poznámky

Další poznámky

Projekt "Bylinná farma s následným zpracováním produktů" od jedné z účastnic kurzu je již v realizaci. Firma kombinuje minipivovar,výrobu sirupů a farmu s pěstováním historických odrůd růží a levandule. Pěstované byliny jsou zpracovávány parní destilací na esenciální vody a éterické oleje. Projekt přináší nový způsob zpracování bylin, což láká zákazníky hledající unikátní a kvalitní produkty. Nabídka zahrnuje širokou škálu výrobků zabezpečující konkurenceschopnost na trhu v různých odvětvích. Kurz účastnici poskytl odbornou přípravu v oblasti podnikání, což využila při propočítávání nákladů a uvažování nad ekonomickou stránkou projektu. Kromě podnikání chce účastnice kurzu Podnikni to! přispívat do kulturního života města a pořádat různé druhy workshopů, festivalů a bylinných slavností. Chce založit webové stránky a hledá další cesty k finanční podpoře svého projektu například formou eurofondů. Více info zde.

Aktéři

Název: TJ Group s.r.o.
IČO nebo jiný registrační údaj: 06472664
Adresa: Dřevařská 871/33, Veveří 602 00 Brno

Další aktéři

Název:Město Břeclav (Zdravé město Břeclav)
IČO nebo jiný registrační údaj:00283061
Adresa:nám. T. G. Masaryka 42/3, 690 02 Břeclav
Web:https://breclav.eu/

Název:

Městská knihovna Břeclav, příspěvková organizace
IČO nebo jiný registrační údaj:089605
Adresa:Národních hrdinů 9, 690 02 Břeclav
Web:https://www.knihovnabreclav.cz/
Detailně zpracované dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe

Web Město mladým obsahuje 275 příkladů dobré praxe ze 84 míst v České republice i zahraničí.
TISK
i