• naše weby..
  • ..
  • .

Město a pohyb

Město mladým Národní síť Zdravých měst ČR

Brno: Program HOBIT - e-learning, který učí zachraňovat životy

Inovativní e-learningový program, který učí studenty i veřejnost, jak reagovat na příznaky mozkové mrtvice, srdečního infarktu a dalších onemocnění.
Více info o městě

Základní informace

Název obce/města/regionu: Brno
Příjmení, jméno: Maršálková Hana
Organizace: Mezinárodní centrum klinického výzkumu FNUSA a LF MU
E-mail: hana.marsalkova@fnusa.cz
Telefon: +420 734 355 410
Téma: Kardiovaskulární a onkologická onemocnění
Vzdělávání a osvěta ke zdraví (programy, akce a kampaně)

Popis a výstupy

Co bylo cílem? Co byly hlavní výstupy? Jaký byl průběh / kroky realizace?

HOBIT je jedinečný vzdělávací program, jehož cílem je zlepšit zdravotní gramotnost žáků základních a středních škol. Děti se prostřednictvím e-learningu, simulačních videí a dalších vzdělávacích nástrojů učí, jak rozpoznat a reagovat na závažná onemocnění. Program se zaměřuje především na mozkovou mrtvici a infarkt myokardu, které drží první příčky v žebříčku nejčastějších úmrtí. Další moduly zahrnují panickou ataku, cukrovku, COVID-19 a látkové a nelátkové závislosti. Protože tato onemocnění a stavy mohou postihnout širokou věkovou skupinu, je důležité posílit jejich znalost už od školního věku. Program ve spolupráci s městem Brnem a dalšími partnery prošel v letech 2021-2023 rozvojem a rozšířením a byla spuštěna jeho nová verze.

Program aktuálně obsahuje 6 výukových modulů, baterii pracovních listů, online mini hry a také vzdělávací "Hru o život", která je dostupná i na mobilních zařízeních. Programem bylo proškoleno téměř 8000 dětí ze 411 českých škol. Program využívá 39 brněnských základních škol a gymnázií, které díky HOBITovi vzdělaly 1956 svých žáků a studentů a jedná se tak o nejsilněji proškolený okres.

V r. 2021 začala ve spolupráci s partnery příprava nových modulů a e-learningu, v  r. 2022 byly vytvořeny potřebné podklady - vzdělávací filmy, simulační videa, testové otázky a další vzdělávací nástroje. Program byl následně opakovaně testován, a to i mezi žáky z vyloučených lokalit, aby byla ověřena srozumitelnost obsahu a zajištěno univerzální využití programu. Od září 2023 je program veřejně přístupný.

Navazuje Váše aktivita/projekt na nějaký politicko-strategický dokument?

Aktivity navazují na strategický dokument Vize a strategie Brno 2050 (2017), a to zejména konkrétně na body 1.1 "Ochránit zdraví obyvatel a posílit roli prevence a zdravého životního stylu včetně vytváření vhodných nástrojů pro dlouhodobé sledování zdraví obyvatelstva" a 1.5 "Zvyšovat zdravotní gramotnost obyvatel prostřednictvím popularizačních i preventivních programů zaměřených na častá onemocnění (např. ischemická choroba srdeční, nádorová onemocnění, cévní mozková příhoda, duševní onemocnění, poruchy plodnosti)."

Konkrétně se pak jedná o návaznost na Plán zdraví města Brna 2018-2030 s odkazem na bod A.3 tohoto dokumentu "Podpořit zdraví obyvatel formou preventivních programů a propagací zdravého životního stylu, zvýšit zdravotní gramotnost a posílit odpovědnost za vlastní zdraví".

Nad rámec strategických dokumentů města navazuje projekt také na Strategii vzdělávací politiky České republiky do roku 2030 (Strategie 2030+). Vychází přitom z cílů tohoto dokumentu, a to "Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život" i "Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů." Ve vztahu k tomuto dokumentu se pak nejvíce vztahuje ke Strategické linii 1 "Proměna obsahu, způsobů a hodnocení vzdělávání", konkrétně k bodu 1.4 "Digitální vzdělávání".

Vznikly konkrétní dokumenty (publikace, videozáznamy, metodiky.. )?

1) e-learningové moduly obsahující vzdělávací videa a testy o mrtvici, infarktu, panické poruše, cukrovce a závislostech,
2) simulační videa, která děti učí, jak na akutní situace reagovat,
3) soubor pracovních listů zaměřených na zopakování a prohloubení znalostí žáků, které získaly v e-learningu
4) publikace (nyní v procesu přijetí) zhodnocující metodiku implementace a efektivitu vzdělávání
 

Začátek aktivity: 01.09.2021
Příloha
Pracovní listy PDF (3,69 MB)
Jak byla aktivita financována? Fondy EHP a Norska, Program zdraví
Detailní rozpis: nespecifikováno

Doporučení a inspirace

Jaká doporučení/rady lze z realizace Vašich aktivit vyvodit a poskytnout ostatním obcím/městům s podobným záměrem?

Z realizace našich aktivit lze formulovat následující doporučení a rady:

1) E-learning jako efektivní nástroj plošného vzdělávání
Pro plošné vzdělávání žáků základních a středních škol se ukazuje e-learning jako velmi vhodná forma. Online výukové nástroje umožňují oslovit v podstatě neomezené množství škol s minimálními nároky na lidské zdroje.

2) Podpora veřejného zdraví a městských strategií
E-learning v oblasti zdravotní prevence napomáhá naplňovat cíle městských politik zaměřených na zlepšování veřejného zdraví (viz například výše uvedené strategické dokumenty města Brna). Doporučujeme úzkou spolupráci s koordinátory sítě Zdravých měst ČR, kteří mají zájem na podpoře podobných vzdělávacích projektů.Tato spolupráce zvyšuje efektivitu zavádění preventivních programů. Díky podpoře sítě Zdravých měst ČR a propagaci přes tuto instituci se do programu HOBIT zapojilo několik desítek škol.

3) Optimální načasování vzdělávacích aktivit
Pro efektivní zavedení programu doporučujeme zaměřit se na konkrétní období školního roku. Nejvhodnějšími měsíci pro propagaci a realizaci těchto vzdělávacích aktivit jsou říjen a květen. Vhodným obdobím je také červen, kdy již často vzhledem k ukončené klasifikaci vzniká prostor pro jiná témata, než je klasická výuka (velmi vhodné je například použití v rámci různých projektových dnů ve školách).

4) Spolupráce s odborníky
Při přípravě vzdělávacích materiálů je důležité zapojit odborníky v daném zdravotnickém oboru a také z oblasti pedagogiky. Vytvořené materiály jsou pak nejen vysoce kvalitní po odborné stránce, ale program díky záštitě špiček v daném oboru získává na kredibilitě. Při propagaci programu pak doporučujeme zmiňovat zapojení odborníků. V našem případě jsme spolupracovali s Fakultní nemocnicí v Brně, Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity a s odborníky na oblast závislostí z Magistrátu města Brna.

5) Zpětná vazba
Je důležité sledovat efektivitu programu pomocí zpětné vazby zejména od pedagogů. To pomůže identifikovat, co funguje dobře a co je třeba zlepšit. Materiály se tak neustále vyvíjí a zkvalitňují.

6) Uvedení e-learningu do provozu
Při budování e-learningu je vždy počítejte s dostatečnou časovou rezervou na vychytání všech technických nedostatků.

Rizika, překážky a pozitivní okamžiky v procesu realizace

Jaké byly silné stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci?

- jedinečný výukový program, které komplexně pokrývá závažná zdravotní témata
- vysoce kvalitní vzdělávací obsah vytvořený na základě vědeckých poznatků a mezioborové spolupráce
- efektivní = prokazatelné zlepšení znalostí a reakcí žáků
- snadno rozšiřitelný = možnost jednotného vzdělání všem dětem
- nízké nároky na odborné a technické znalosti pedagogů
- jednoduchá a intuitivní realizace výuky
- časově flexibilní = program lze využívat dle časových možností pedagoga a třídy

Jaké byly slabé stránky Vaší aktivity/projektu při jeho realizaci? - nutnost počítačové účebny (dostatečného množství přístrojů k realizaci online programu) a stabilní připojení k internetu
Setkali jste se při realizaci aktivit/projektu s událostí, která je/ho zásadně ovlivnila? Nečekaným a velmi přínosným bylo vzniklé partnerství s Národní sítí Zdravých měst, které výrazně přispělo k šíření programu do škol. Stejně pozitivně hodnotíme i spolupráci s influencerem Tomášem Hrnčířem, díky kterému jsme zacílili přímo na školáky využívající platformu.

Zásadní zkušeností pro nás během realizace byla i spolupráce s lékaři a dalšími odborníky, kteří jsou časově velmi vytížení a bylo tak potřeba pružně měnit harmonogram a řízení navazujících aktivit.

Monitorování a evaluace

Byl nějakým způsobem měřen a vyhodnocen dopad realizované aktivity/projektu? Výsledky užívání programu HOBIT vyhodnocujeme na základě dat, která vstupují anonymně do databáze programu. Kromě tvrdých dat také průběžně sbíráme zpětnou vazbu uživatelů prostřednictvím online dotazníků. V neposlední řadě je monitorován i dosah a dopad implementačních aktivit - např. dosah online reklamy, počet nových registrací po prezenčních akcích, nebo účinnost e-mailové či dopisové kampaně.
Plánujete aktivitu/projekt dále rozvíjet/udržovat?

Program HOBIT je navržen tak, aby dlouhodobě sloužil školám i široké veřejnosti ve vzdělávání o závažných onemocněních. Naším cílem je i v budoucnu zapojit co největší počet základních a středních škol z celé České republiky. Pro dosažení tohoto cíle do budoucna plánujeme:

Oslovování škol a pedagogů
Budeme aktivně oslovovat pedagogy jak osobně na akcích určených pro učitele, tak prostřednictvím sociálních sítí a dalších online platforem. Kromě toho plánujeme účast na veřejných akcích zaměřených na zdraví, jako je například „Blesk ordinace“ v Brně.

Cílení na oblasti s vyšším počtem zapojených škol
V okresech s větším počtem zapojených škol, kde již existuje povědomí o programu, plánujeme intenzivnější propagaci a oslovování dalších škol. Tímto způsobem chceme zvýšit účast a šířit povědomí o programu. Rovněž budeme hledat pedagogy ochotné stát se regionálními koordinátory, kteří nám pomohou oslovovat další školy v daném regionu.

Zavedení metody FAST do rámcových vzdělávacích programů
Jedním z našich hlavních cílů je zavedení metody FAST (metoda pro rozpoznání příznaků mrtvice) do rámcových vzdělávacích programů. Tento krok významně podpoří naše snahy o šíření osvěty v této oblasti našeho působení. Na tomto kroku plánujeme pracovat v širším konsorciu institucí.

Publikace odborných článků a rozšíření mediálního dosahu
Na základě analýzy dat z realizace programu plánujeme publikovat odborné články, které by mohly být užitečné pro další organizace, které se budou zabývat podobnými vzdělávacími projekty. Kromě toho chceme rozšířit naši mediální přítomnost a propagovat program HOBIT i v tradičních médiích.

Rozšíření do volnočasových aktivit a dětských organizací
V rámci rozšiřování programu chystáme vytvoření jeho „offline“ verze, která bude určena pro volnočasové kroužky a dětské tábory. Již jsme za tímto účelem navázali kontakt s organizací Skaut a plánujeme oslovit i další dětské a rodičovské spolky, aby se program dostal i mimo školní prostředí.

Rozšiřování partnerské sítě
Neustále hledáme nové partnery, kteří by nám pomohli s propagací programu. Aktuálně jsme například navázali spolupráci s brněnským science centrem VIDA! a s organizací ZDrSEM – první pomoc zážitkem z.s.

Média, propagace

Jakým způsobem probíhala komunikace s médii a jaké byly mediální výstupy?

Program komunikuje přes své webové stránky www.programhobit.cz

a sociální sítě:
https://www.facebook.com/programhobit 
https://www.instagram.com/program_hobit/

Promo video projektu HOBIT

Ačkoliv uplynulé období bylo zaměřeno především na rozvoj programu a přímou komunikaci s učiteli, zaznamenali jsme několik mediálních výstupů:

Podcast Stačí málo pojišťovny Generali - o programu HOBIT hovoří vedoucí Ing. Hana Maršálková

Stream Na slovíčko s Tomášem

Národní zdravotnický informační portál

Dále účast na mnoha akcích, např. Festival zdraví v Brně, brněnský Veletrh Gaudeamus, Slezské dny preventivní medicíny, Festival vědy a techniky a další.

 

Příloha:

Další poznámky

Další poznámky

Program získal záštitu MŠMT.
S šířením programu pomáhá také skupina dobrovolníků z řad především brněnských středoškolských studentů, což nám usnadňuje kontakt s cílovou skupinou.

Aktéři

Název: Mezinárodní centrum klinického výzkumu FN u sv. Anny a LF Masarykovy univerzity
IČO nebo jiný registrační údaj: 00159816
Adresa: Pekařská 664/53, 602 00 Brno
Web: https://www.fnusa-icrc.org/cs/home/

Další aktéři

Název:Statutární město Brno - Magistrát města Brna
IČO nebo jiný registrační údaj:44992785
Adresa:Dominikánské náměstí 196/1, 602 00 Brno
Web:http://www.brno.cz

Název:

Fakultní nemocnice Brno
IČO nebo jiný registrační údaj:65269705
Adresa:Jihlavská 340/20, 625 00 Brno
Web:http://www.fnbrno.cz

Název:

Masarykova univerzita - Pedagogická fakulta
IČO nebo jiný registrační údaj:00216224
Adresa:Poříčí 623/7, 603 00 Brno
Web:https://www.ped.muni.cz/
Detailně zpracované dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe

Web Město mladým obsahuje 265 příkladů dobré praxe ze 79 míst v České republice i zahraničí.
TISK
i